Competitia si inflatia vor afecta marjele de dobanda in sistemul bancar romanesc

In sistemul bancar din Romania se va accentua concurenta, odata cu aderarea la Uniunea Europeana, si noi actori vor aparea in piata cu produsele si serviciile lor bancare, chiar daca nu sunt prezenti cu sucursale in Romania, a apreciat Steven van Groningen, intr-un interviu acordat Rompres.
In sistemul bancar din Romania se va accentua concurenta, odata cu aderarea la Uniunea Europeana, si noi actori vor aparea in piata cu produsele si serviciile lor bancare, chiar daca nu sunt prezenti cu sucursale in Romania, a apreciat Steven van Groningen, intr-un interviu acordat Rompres.
      Competitia, ca si evolutia inflatiei, s-ar putea sa aiba un efect asupra marjelor de dobanda. "Daca vorbim despre dobanda in lei cred ca ar fi logic, in masura in care scade inflatia, ca si dobanda sa scada in acelasi timp. Nu este exclus ca dobanda in euro sa se duca un pic in sus in aceste conditii. Vom avea, probabil, si o apropiere, o aliniere a dobanzii in lei cu cea in euro, in urmatorii ani. Daca vorbim despre marja de dobanda, aceasta va fi determinata de doua sau de trei componente. Unul, evident, este competitia. Aceasta ar putea sa aiba un efect asupra marjei de dobanda. Nu trebuie omis, totusi, faptul ca marja de dobanda acopera si riscul la care banca este supusa atunci cand crediteaza. Nu trebuie omise nici costurile de atragere. La acestea, in Romania, trebuie sa luam in considerare si rezervele minime obligatorii, un efort financiar important pentru bancile comerciale. Cred ca daca rezervele minime se vor duce in jos, probabil ca o sa vedem si marje de dobanda mai mici, iar aceasta ar fi inca un motiv pentru care dobanzile in lei la credite ar putea sa se duca in jos", a spus presedintele Raiffeisen.
Rezervele minime avantajeaza bancile straine
      Nu este greu pentru cineva sa-si obtina un credit in strainatate, a precizat Steven van Groningen. "Evident, o banca din strainatate care nu plateste rezerve la Banca Centrala, poate sa ofere o dobanda mai mica si asta este exact ceea ce se intampla acum in piata mai ales unde este vorba de clienti mari corporatisti si acesta este si unul din motivele pentru care bancile din Romania au cautat solutii sa ofere si credite direct din strainatate, sa transfere din expunere pe banca mama, pentru ca sa ramana competitive. Creditele in lei tin mult de rezervele minime pe care le cere Banca Nationala prin politica sa. In prezent, pe piata romaneasca, apetitul este mai mare pentru creditul in euro, care este mai scump.
      Nu trebuie sa uitam ca oricine ia un credit in valuta este supus riscului valutar in Romania, care exista inca si va mai exista si in viitor. Acum nu putem cuantifica marimea riscului, doar in viitor o sa stim daca a fost o alegere buna pentru cineva sa ia un credit in valuta sau in lei.
      Dobanda in valuta este mai mica. Exista, in general, o asteptare in ceea ce priveste o apreciere a leului si asta ar inseamna ca, daca intr-adevar leul va continua sa se aprecieze puternic, asta ar inseamna ca in lei platesti mai putin cand rambursezi imprumutul. Totusi ramane un risc."
Capcana contractului de credit cu dobanda fixa
      "Sunt banci care la contractarea creditului dau clientului o dobanda mica, iar dupa o luna sau doua cresc dobanda din diverse motive. Orice banca are din punctul de vedere al activelor si pasivelor un fel de amestec – credite pe termen lung sau scurt, credite in lei si valuta, depozite de la populatie si de la companii, sindicalizari. Nu putem sa spunem ca o singura dobanda afecteaza imediat direct anumite produse. Dobanda de referinta a BCE este, de exemplu una din dobanzile care poate determina scumpirea creditului pe perioada unui contract cu dobanda variabila, iar acestea sunt majoritare pe piata bancara romaneasca.
      Daca toata lumea crede ca dobanda se va duce in jos, putini vor fi dispusi sa completeze un contract de credit pe termen lung, fiindca la o dobanda fixa mare acum nu vor mai putea avea in viitor o dobanda mai mica. Sunt persoane care iau credite la dobanzi variabile, mici la inceput, dar care devin foarte suparate, cand dupa trei luni isi dau seama ca a crescut dobanda, dar uita faptul ca s-ar fi putut intampla si invers, ca dobanda sa se duca in jos.
      Parerea mea este ca nu este o strategie buna sa vinzi produsul ieftin si apoi sa-l scumpesti. Clientul nu pleaca atunci, dar tine minte si a doua oara nu mai vine la tine."

Lasă un răspuns