In "ploaia" celor peste 1000 de atentionari si actionari in justitie adresate de Comisia Europeana statelor membre, Romania se regaseste cu doar doua mentiuni (actiunea "de aur" a statului roman in compania Petrom si dezacordul CE privind taxa de inmatriculare auto).
Comisia Europeana a inaintat saptamana trecuta catre statele membre ale UE peste 1000 de actiuni in justitie sau atentionari privind nerespectarea unor obligatii referitoare la aproape toate domeniile politicii europene, de la functionarea pietei unice pana la EURATOM, shipping, mediu, achizitii publice, regulile concurentei, etc.
In "ploaia" celor peste 1000 de atentionari si actionari in justitie adresate de Comisia Europeana statelor membre, Romania se regaseste cu doar doua mentiuni (actiunea "de aur" a statului roman in compania Petrom si dezacordul CE privind taxa de inmatriculare auto).
Comisia Europeana a inaintat saptamana trecuta catre statele membre ale UE peste 1000 de actiuni in justitie sau atentionari privind nerespectarea unor obligatii referitoare la aproape toate domeniile politicii europene, de la functionarea pietei unice pana la EURATOM, shipping, mediu, achizitii publice, regulile concurentei, etc.
Este pentru prima data in ultimii ani cand Comisia Europeana "isi arata coltii" statelor membre intr-o actiune cu caracter masiv, ca si cand Comisia ar dori sa-si faca curatenia dinaninte verii.
Declansarea procedurilor de infringement s-a facut imediat dupa terminarea summitului din iunie, iar scopul principal a fost acela de a asigura libera concurenta vis-a vis de monopolurile din energie, precum de a-si face simtita puterea de decizie in legatura cu aplicarea directivelor 48 si 49 privind licentierea si functionarea institutiilor de credit.
Prezentam in cele ce urmeaza cateva din actiunile Comisiei Europene din perspectiva interesului pentru mediul de afaceri.
Comisia Europeana a inaintat catre 24 state membre (mai putin Anglia, Irlanda si Romania) asa numite avize motivate prin care aminteste acestora ca mai au la dispozitie doar doua luni pentru transpunerea in practica a directivelor privind pietele de instrumente financiare, directive care, in esenta, creaza un nou cadru legal pentru prestarea de servicii de investitii in UE. Legea stabileste conditiile de autorizare si de functionare pentru societatile de investitii si pietele reglementate. Un aspect esential al noului regim de functionare este posibilitatea ca societatile de investitii sa foloseasca autorizatia obtinuta intr-un stat membru pentru a presta servicii financiare intr-un alt stat membru. Avantajele acestui regim nu pot fi percepute pe deplin inainte de transpunerea completa, de catre toate statele membre, prevazuta pentru 1 noiembrie 2007.
Totodata, Comisia Europeana a decis sa puna capat unor obstacole ridicate de Austria si Portugalia in calea liberei circulatii a serviciilor si a declansat impotriva acestor doua state procedurile de infringement, deferindu-le Curtii Europene de Justitie.
Austria impune doctorilor cu domiciliul intr-o anumita regiune austriaca deschiderea unui cont bancar la o anumita banca, ceea ce contravine legislatiei europene, respectiv art. 43,49 si 56 din tratatul de baza al UE.
Legislatia portugheza limiteaza dreptul intreprinzatorilor din sectorul constructiilor de a se stabili in Portugalia ceea ce contravine, de asemenea, tratatului de baza al UE. Portugalia a fost deferita Curtii de justitie si pentru anumite limitari impuse dreptului de rambursare a serviciilor medicale.
Curtea Europeana de Justitie a fost sesizata si in cazul Belgiei, care practica prin legislatie anumite obstacole pentru forta de munca detasata din terte tari, in cadrul prestatiilor de servicii transfrontaliere. Pentru un caz similar, in 2006 Germania a fost deferita Curtii de Justitie, pentru incalcarea art. 226 din tratatul de baza al UE.
Alte sapte state membre, respectiv Germania, Franta, Austria, Grecia, Luxemburg, Belgia si Portugalia, au fost deferite Curtii de Justitie pentru discriminarea notarilor de alta nationalitate, respectiv mentinerea in legislatia nationala a obligativitatii cetateniei pentru exersarea profesiunii de notar, ceea ce incalca art. 43 din tratatul constitutional.
Impotriva Frantei, Comisia Europeana a introdus actiune in justitie pentru interzicerea importurilor paralele de produse fitosanitare, ceea ce creaza obstacole in realizarea schimburilor comerciale transfrontaliere.
In 2005, Marele Ducat al Luxemburgului introducea o taxa de 10% asupra dobanzii platita de diversi agenti (banci, burse, etc.) stabiliti pe teritoriul sau, ceea ce contravine art. 56 si 49 ale tratatului constitutional. Ca urmare, Comisia Europeana a intentat actiune in justitie impotriva Luxemburgului.
Pentru neimplementarea, sau lipsa comunicarii privind implementarea directivei 38/2004, care stipuleaza in esenta dreptul cetatenilor UE si al familiilor lor de a se stabili liber in interiorul UE, Comisia Europeana a declansat procedurile de infringement impotriva Angliei, Luxemburg, Greciei si Maltei.
Grecia va trebui sa faca fata unei alte actiuni de infringement declansata de Comisia Europeana pentru incalcarea art. 56 din tratatul unional, respectiv discriminarea companiilor straine fata de cele autohtone in privinta impozitarii dividendelor.
Comisia Europeana si-a dovedit intransigenta si in ceea ce priveste respectarea regulilor concurentei. Pe aceasta baza ea a interzis fuziunea dintre operatorii aviatici irlandezi RYANAIR si AER LINGUS, doi operatori care in prezent se concureaza viguros. Respingerea fuziunii este un caz de exceptie, care se inscrie in proportia de 10 refuzuri la cca 3000 de cereri. Dupa investigatiile necesare, Comisia Europeana a apreciat ca fuziunea ar priva consumatorul de beneficiile concurentei prezente si ar crea un monopol pe 35 rute operate in prezent de cele doua companii.