Din 2008, rovinieta se dubleaza

Ca urmare a modificarii legislatiei europene, nivelul rovinietei platite de automobilisti si de transportatorii de marfuri va creste semnificativ in urmatorii ani. Este vorba de o directiva a UE adoptata in primavara acestui an, care va intra in vigoare in iunie 2008. Desi face referire doar la transportul de marfuri, aceasta introduce principiile generale "poluatorul plateste" si "utilizatorul plateste", aplicabile si automobilistilor.
Ca urmare, asociatiile transportatorilor estimeaza ca vor fi majorate nu numai taxele pe care trebuie sa le plateasca firmele de transport de marfuri, ci si cele care revin automobilistilor. Aplicarea directivei in transportul de marfuri va duce la majorarea rovinietei cu aproximativ 50% fata de nivelul stabilit pentru data de 1 ianuarie 2008 si la o crestere de 2,5 ori a sumei de plata fata de nivelul actual.
Ca urmare a modificarii legislatiei europene, nivelul rovinietei platite de automobilisti si de transportatorii de marfuri va creste semnificativ in urmatorii ani. Este vorba de o directiva a UE adoptata in primavara acestui an, care va intra in vigoare in iunie 2008. Desi face referire doar la transportul de marfuri, aceasta introduce principiile generale "poluatorul plateste" si "utilizatorul plateste", aplicabile si automobilistilor.
Ca urmare, asociatiile transportatorilor estimeaza ca vor fi majorate nu numai taxele pe care trebuie sa le plateasca firmele de transport de marfuri, ci si cele care revin automobilistilor. Aplicarea directivei in transportul de marfuri va duce la majorarea rovinietei cu aproximativ 50% fata de nivelul stabilit pentru data de 1 ianuarie 2008 si la o crestere de 2,5 ori a sumei de plata fata de nivelul actual.
Asociatiile transportatorilor spun ca efectele se vor rasfrange si asupra automobilistilor. In opinia acestora, toate categoriile de vehicule vor fi afectate de aceasta majorare, principiile formulate sub deviza „utilizatorul plateste” si „poluatorul plateste”, fiind aplicate nu numai industriei transporturilor rutiere, ci si utilizatorilor de autoturisme personale. Utilizatorii infrastructurii rutiere vor trebui sa plateasca o taxa de drum stabilita in functie de o serie de criterii, printre care cele mai importante sunt: tipul de autovehicul detinut, normele de poluare in care se incadreaza, masa maxima autorizata. Directiva UE permite recuperarea prin taxe de autostrada sau prin vinietele aplicabile mijloacelor de transport cu o masa maxima autorizata de peste 12 tone, a costurilor de intretinere, dezvoltare, de administrare sau a costurilor financiare presupuse de modernizarea autostrazilor si drumurilor nationale importante.
Cresterea valorii rovinietei nu se datoreaza numai prevederilor directivei UE, ci si ordonantei adoptate in urma cu patru ani de Guvern. Conform acestei ordonante, nivelul anual al rovinietei pentru autoturisme va creste, de la 1 ianuarie 2008, de la 24 la 40 de euro pentru motoarele noneuro. Taxa se va majora de la 21 la 35 euro in cazul propulsiei Euro I si de la 16,8 la 28 euro pentru motoarele mai putin poluante. Detinatorii de microbuze vor trebui sa suporte majorari de la 216 la 360 euro pentru vechiculele non-Euro, de la 210 la 350 euro pentru Euro I si, respectiv, de la 204 la 340 euro pentru Euro II. Actuala legislatie nu face diferentieri intre masinile dotate cu motoare cu standard de poluare inferior lui Euro II.

Lasă un răspuns