In ziua de 20 februarie 2007, Alianta pentru Dezvoltarea Economica a Romaniei (ADER) si Camera de Comert si Industrie a Municipiului Bucuresti (CCIB), care detine in prezent presedintia executiva a ADER, au reluat (pentru a doua oara in aceasta luna) discutiile privind amendarea Legii nr.441/2006, care a modificat Legea nr.31/1990 a societatilor comerciale. Timpul scurs intre cele doua reuniuni a folosit strangerii cat mai multor puncte de vedere din partea patronatelor si a confederatiilor patronale cu privire la noul act normativ si prezentarea obiectiilor reiesite din parcurgerea noii legi. Adresantii opiniilor exprimate de participantii la dezbaterea publica care a avut loc la sediul CCIB sunt Guvernul Romaniei, Comisia pentru politica economica, reforma si privatizare din Camera Deputatilor, Comisia economica, industrii si servicii din Senat, Departamentul Politici Economice si Sociale din cadrul Administratiei Prezidentiale, Ministerul Integrarii Europene, etc.
In ziua de 20 februarie 2007, Alianta pentru Dezvoltarea Economica a Romaniei (ADER) si Camera de Comert si Industrie a Municipiului Bucuresti (CCIB), care detine in prezent presedintia executiva a ADER, au reluat (pentru a doua oara in aceasta luna) discutiile privind amendarea Legii nr.441/2006, care a modificat Legea nr.31/1990 a societatilor comerciale. Timpul scurs intre cele doua reuniuni a folosit strangerii cat mai multor puncte de vedere din partea patronatelor si a confederatiilor patronale cu privire la noul act normativ si prezentarea obiectiilor reiesite din parcurgerea noii legi. Adresantii opiniilor exprimate de participantii la dezbaterea publica care a avut loc la sediul CCIB sunt Guvernul Romaniei, Comisia pentru politica economica, reforma si privatizare din Camera Deputatilor, Comisia economica, industrii si servicii din Senat, Departamentul Politici Economice si Sociale din cadrul Administratiei Prezidentiale, Ministerul Integrarii Europene, etc.
Spre insatisfactia mediului de afaceri, nici unul din cei enumerati nu au dat curs invitatiei (ca de altfel nici la precedenta reuniune), singura prezenta fiind Ministerul Justitiei, reprezentata prin Claudia Rosianu, consilier juridic, coordonatorul proiectului care a dat nastere controversatei legi 441/2006.
Observatiile la legea in discutie, exprimate, intre altii de CCIB, ASPAPLAST (Asociatia Patronatelor din Industria Maselor Plastice), FEPAIUS (Federatia patronatelor din Industria Usoara), societatile comerciale Romcontrol, Romexpo, Romtrans, CISEROM, precum si de av. Victor Tanasescu s-au referit, in principal, la incalcarea unuia din principiile de baza cuprins in Strategia post-aderare a Romaniei – FLEXIBILITATE. Legea este rigida, cu prevederi birocratice, ce atrag costuri, fara sa creasca eficienta in aplicare.
In forma actuala, apare o extindere a imixtiunii statului in administrarea unei afaceri private, impunand nu numai conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca un administrator sau director al unei societati din punctul de vedere al incompatibilitatii sale cu functia, datorita faptelor penale savarsite, dar si conditiile restrictive pentru actionari (proprietari) de a alege CA si directorii dintre actionari, salariati sau alte persoane care considera ca le administreaza cel mai bine averea incredintata. Prin aceasta grava imixtiune se incalca principiul conform caruia compania privata apartine oamenilor care investesc in ea nu statului, angajatilor, furnizorilor sau localitatii in care este situata.
Alte reprosuri s-au referit la incalcarea principiului claritatii si al nerepetarii aceleiasi prevederi la mai multe articole, la principiul convergentei cu celelalte legi din Romania si al convergentei cu regulile de administrare din UE, precum si la principi propunerile de modificare a Legii 441 facute in sedinta ADER, amintim: termenul de convocare a AGA sa fie de de 30 zile de la data expedierii scrisorilor catre actionari, scrise sau pe suport electronic, sau de la data depunerii la MO in vederea publicarii; modificarile la statut si Actul Constitutiv sa fie la dispozitia actionarilor cu 15 zile inainte de AG pentru a le consulta si a putea face propuneri;
Oamenii de afaceri au solicitat abrogarea unui mare numar de articole, cum ar fi cele privind obligatia de a publica pe Internet materiale pentru AGA cu caracter confidential, interdictia ca membrii Consiliului de Administratie sa ii reprezinte pe actionari obligatia creerii unui comitet de audit in cadrul AGA si multe altele.
Alt grup de observatii se refera la dificultatile in aplicarea legii si birocratia excesiva si oneroasa. Discutile s-au purtat punctual, pe articole, facandu-se la fiecare si propuneri concrete, de la cele pentru imbunatatirea textelor, pana la abrogarea lor.
Graba cu care legea a intrat in vigoare a fost justificata de initiatorii sai prin necesitatea de a fi gata la data aderarii, iar vina pentru intarziere o poarta Camera Deputatilor, care a amanat dezbaterile pana la finele lunii noiembrie 2006. Asa se explica faptul ca oamenii de afaceri nu au mai avut ragazul legal de 90 de zile pentru studierea documentului.
Ca atare, dupa mai bine de doua ore si jumatate de dezbateri, s-a ajuns la un compromis: stabilirea unui termen de gratie de 7 luni pentru aplicarea unor articole care intr-adevar necesita timp si care nu au tangenta cu aquis-ul comunitar, cu precadere cele legate strict de strucura consiliului de administratie. De altfel, pe site-ul Ministerului Justitiei a aparut un anunt conform caruia, in urma semnalelor transmise de mediul de afaceri, Legea Societatilor Comerciale va suferi modificari, iar cei interesati pot adresa observatiile lor pana pe 23 februarie a.c.
Faptul merita subliniat ca un succes in dialogul dintre politic si economic.